Saturday, July 18, 2009

Pengetua...oh..Pengetua...

Saudara saudari serta sahabat seperjuangan yang menjadi penjenguk setia kepada blog saya ini, dengan berakhirnya isu permansuhan PPSMI baru-baru ini, saya akan cuba memfokuskan pula posting saya kepada satu lagi topik yang tidak kurang hangatnya dikalangan masyarakat umumnya dan kaum guru khususnya. Topik yang saya maksudkan tersebut ialah mengenai pengetua dan gaya kepemimpinan mereka di sekolah-sekolah.

Saudara saudari dialu-alukan untuk memberi sebarang komen, pandangan atau kongsi sedikit pengalaman sendiri mengenainya. Bukan lah tujuan saya untuk menjatuhkan atau memalukan mana-mana pengetua samada yang masih berkhidmat, sudah pencen atau yang telah meninggal dunia.

Anggaplah apa-apa posting yg diketengahkan atau yg dipaparkan di blog ini nanti, sebagai panduan atau teladan kepada kita semua dalam mengharungi arus pendidikan di Malaysia yg semakin kompleks dan mencabar. Tidak kira samada kita ini bercita-cita untuk menjadi pengetua atau bakal dilantik suatu hari nanti. Sekurang-kurangnya, ini boleh membantu saudara saudari memahami isi hati dan perasaan rakan seperjuangan bila sudah berlabel sebagai pengetua suatu hari nanti.

No comments: