Sunday, June 7, 2009

Bank Negara Malaysia

Adakah kita dijajah Yahudi? Mari kita lihat undang-undang di bawah:

Akta Bank Negara Malaysia 1958

Section 6. (1) The authorized capital of the Bank shall be two hundred million ringgit.

Section 6. (2) Twenty million ringgit of the authorized capital shall be subscribed and paid up by the Government on the establishment of the Bank.

Berdasarkan undang-undang di atas, fakta didedahkan ialah:

(a) Bank Negara bukan badan kerajaan dan adalah syarikat persendirian kerana mempunyai saham sama seperti syarikat persendirian.

(b) Kerajaan menjadi pemegang saham miniroti (10%). Pemegang saham majoriti (90%) tidak dinyatakan (dirahsiakan) . Rahsia dikuatkan dengan undang-undang rahsia (secrecy) ke atas segala aktiviti Bank Negara Malaysia.

(c) Bank Negara badan bukan kerajaan kerana kerajaan pemegang saham minoriti dan tidak pemilikan saham melebihi 51%.

(d) Bank Negara juga bukan badan kerajaan kerana kerajaan berhutang dengan Bank Negara. Apakah terjadi sekiranya kerajaan gagal bayar? Adakah ianya bermaksud kerajaan membankrupkan kerajaan sendiri?

(e) Ekonomi dan nasib negara diletakkan dibawah kekuasaan pemegang saham majoriti tidak kita ketahui. Pemegang saham majoriti ini menentukan jumlah wang dalam aliran ekonomi (demand and supply, dan melalui kuasa menetapkan kadar BLR atau selainnya), dan menentukan setiap perkara kewangan negara kita.

Terdapat pelbagai peruntukan di dalam Akta Bank Negara Malaysia 1958 yang membuktikan Bank Negara Malaysia adalah bukan badan kerajaan, termasuklah peruntukan menyatakan perkara mengenai Bretton Wood Agreement dan peranan Bank Negara sebagai agen kepada International Monetary Funds.

Ini selanjutnya disokong lambang Bank Negara yang kononnya difahamkan sebagai gambar kijang. Persoalannya ialah adakah mana-mana rusa berekor panjang? Binatang dengan bentuk yang seperti rusa dalam logo Bank Negara tetapi mempunyai ekor yang panjang adalah anjing di sisi patung mesir purba yang dikenali sebagai Pharoah Hound (buat carian Google Imej: Pharoah Hound +Pyramid, kijang dan Logo Bank Negara).

Maklumat, gambar dan video boleh ditonton di halaman:

http://muslimvillag e.wordpress. com/

Tuesday, June 2, 2009

Pandangan Dari Seorang Produk PPSMI

Salam...pada 12 Mac yang lepas, rakan-rakan yang muda setahun daripada saya telahpun menerima apa yang mereka usahakan selama 2 tahun ketika di bangku sekolah menengah mereka. Keputusan yang pelbagai mengikut individu mencerminkan usaha masing-masing. Namun bukan itu yang saya ingin bawakan dalam tulisan kali ini.

Suatu perbincangan yang tidak formal telah berlaku antara saya dan pensyarah CiTU sewaktu kelas Pemikiran dan Tamadun Islam tengah hari tadi. Sesuatu telah menarik perhatian saya, ianya lain dan tak bukan adalah isu PPSMI yang sememangnya menjadi suatu isu negara kini. Saya, adalah hasil keluaran pertama daripada penerapan sistem ini yang bermula pada tahun 2003. Bagi diri saya, ia bukanlah satu masalah yang besar, kerana Alhamdulillah, tuhan telah memberikan saya kefahaman yang cepat dalam memahami Bahasa Inggeris. Tapi bagaimana pula yang tidak?

Produk Hasilan PPSMI


Hasil 12 Mac tempoh hari boleh dijadikan sebagai kayu pengukur sejauh mana sistem ini berjaya mengubah corak pemikiran pelajar Melayu khususnya tentang Bahasa Inggeris dalam bidang Sains dan Matematik. Ya, saya sudah membaca blog Tun Mahathir berkenaan visi dan misi beliau dan mengapa beliau ingin anak-anak tempatan ini mampu memahami ilmu Sains dan Matematik dalam konteks dan istilah Bahasa Inggeris.

Jawapannya mudah, bolehlah saya ringkaskan di sini ia adalah supaya suatu hari nanti di mana sudah ramai anak-anak tempatan yang betul-betul faham ilmu ini dapat menterjemah ilmu tersebut dalam Bahasa Kebangsaan. Tapi suatu hari itu bila? Itu bagi saya adalah kesan positif yang akan kita kecap dalam jangka masa yang panjang.

Mari kita tengok kesan dan hasil jangka pendeknya. Peratusan menceritakan kepada kita bahawa bilangan pelajar yang menjawab kertas soalan SPM dalam Bahasa Inggeris meningkat saban tahun. Jikalau kita bertanya kepada pelajar-pelajar cemerlang SPM yang lepas, adakah mereka menjawab dalam kertas soalan itu Bahasa Kebangsaan, sudah pasti saya beri jaminan mereka akan menjawab TIDAK.


Mari kita lihat pula mengapa TIDAK, dalam situasi sekarang, apabila sudah wujud satu generasi yang semacam saya (baca: generasi penuh PPSMI) maka secara tidak langsungnya Bahasa Melayu itu sudah hilang statusnya sebagai bahasa pengantara ilmu di institusi ilmu, walaupun subjek Sejarah, Pendidikan Islam dan sebagainya masih diajar dalam Bahasa Melayu namun dalam subjek-subjek kritikal misalnya (baca: subjek elektif) Bahasa Melayu sudah tidak ada peranannya lagi, cuma ia akan berlaku atas inisiatif guru yang mahu menjelaskan apa maksud istilah tertentu dalam Bahasa Melayu.


Mengapa pelajar yang saya sebutkan tadi menjawab dalam Bahasa Inggeris? Ini kerana, dalam Bahasa Melayu tidak ada langsung istilah yang pelajar tadi faham dan dirasakan sesuai untuk menerangkan sesuatu situasi. Jika dan hanya jika pelajar tadi menjawab dalam Bahasa Melayu, mungkin dia tidak akan memperoleh markah penuh bagi sesuatu soalan (baca: ditanda oleh pemeriksa). Perkara ini berbeza pula dengan penggunaan Bahasa Inggeris yang mana mereka telah diajar untuk memahami sesuatu keadaan atau situasi (baca: subjek Sains dan Matematik) dalam bahasa tersebut, jadi secara tidak langsung fikiran mereka akan dapat mencari satu istilah yang lebih sesuai dan tepat untuk menerangkan sesuatu situasi tersebut.


Tanyalah pada saya atau pelajar-pelajar yang sudah menjadi generasi penuh perlaksanaan PPSMI. Bolehkah kami memberikan maksud istilah-istilah Sains dan Matematik dalam Bahasa Melayu?


Cuba tanyakan maksud istilah, Convex Lens, Concave Lens dan Total Internal Reflection dalam Bahasa Melayu.


Atau mungkin cuba tanyakan istilah Simple Harmonic Motion atau mugkin tolong tanyakan istilah Equipartition of Energies kepada mereka. Bolehkah anda peroleh maksudnya?


Jepun dan Bahasanya


Saya mempelajari Bahasa Jepun lebih dari 3 tahun lamanya ketika di MCKK, ketika itu bahasa tersebut menjadi bahasa ketiga saya selepas daripada Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Mengenali Bahasa Jepun, memberikan saya satu pandangan mengapa bangsa Jepun itu sendiri berjaya seperti hari ini setelah mengalami beberapa revolusi di samping budaya orangnya yang sentiasa bersemangat setiap hari.


Boleh saya katakan Bahasa Jepun yang sangat dinamik dan mesra ilmu ini mempunyai banyak kata pinjaman tertutamanya dalam konteks ilmu Sains dan Matematik. Karakter tulisan Katakana adalah satu tulisan yang banyak menjadi alat untuk mengubah sesuatu istilah bahasa lain ke dalam bahasa Jepun. Contohnya perkataan Supermarket dalam Bahasa Inggeris telah di”Jepun”kan dan menjadi su-pa-ma-ket-to dan Play Station telah diubah menjadi pu-ra-sta-i-syo-n. Kalau anda pernah menonton filem-filem Jepun pasti anda akan terjumpa istilah-istilah pinjaman ini. (baca: sekadar beberapa contoh, terdapat banyak lagi terutamanya dalam istilah ilmu)


Jadi, di sini kita boleh melihat betapa anjalnya Bahasa Jepun yang mampu berubah mengikut keperluan rakyatnya dan ilmu itu sendiri.


Faktor Parti Pembangkang


Media Massa kini yang rata-ratanya dibayangi oleh kerajaan selalu memaparkan maklumat-maklumat yang kadangkala mengelirukan masyarakat. Perkara sebenar tentang perarakan PPSMI itu sebenarnya bagi yang betul-betul mengikuti perkembangannya bukanlah didalangi parti-parti politik. Jauh sekali bersifat partisan. Parti-parti politik itu muncul hanya pada akhir-akhir fasa perarakan tempoh hari. Ini perlu diperbetulkan agar masyarakat tidak terkeliru, inilah akibatnya jika hanya mahu mengejar kuasa dan kedudukan tanpa membumikan perjuangan rakyat yang hak.

Saya sendiri masih belajar dalam bidang kejuruteraan yang secara besarnya menggunakan Bahasa Inggeris sebagai modus pengajarannya. Namun, apa kuasa saya untuk mengubah. Tetapi harapan saya dengan tertulisnya artikel ini, maka dapatlah menggerakkan minda rakyat agar boleh berfikir tentang isu ini dari segi aspek yang berlainan.

Perlaksanaan PPSMI mempunyai baik dan buruknya, mungkin perlu dirombak sistemnya agar lebih menguntungkan bahasa kita sendiri di masa hadapan. Bagus untuk menjadi bangsa yang mempunyai bahasa yang berstatus ilmu seperti bahasa ini pada satu ketika dahulu (baca: Melaka), namun kegopohan kita kadangkala memberikan kesan jangka panjang yang pasti susah untuk diubah kelak.

Wallahu'alam.
Posted by ba'ang
http://tukangtaip76.blogspot.com/2009/03/ppsmi.html